Ce este antreprenoriatul, care sunt competențele unui antreprenor și cum te ajută un curs?

Updated: Mar 8

Antreprenoriatul este fie o chemare, fie fuga de ceva.

Chemare pentru că ai viziunea unei lumi altfel, iar produsele și serviciile tale contribuie la dezvoltarea societății. Toate eforturile, indiferent de întorsătura pe care o iau lucrurile, de modalitatea în care pivotezi afacerea, converg către atingerea acelui obiectiv, bine fixat în mintea antreprenorului.

Fugă pentru că te nemulțumește ceva din viața ta personală și profesională, suficient de mult încât să fii dispus(ă) să faci o schimbare, să cauți o soluție altfel la o nevoie identificată în mediul în care trăiești.


Ce este antreprenoriatul?

Antreprenoriatul este o combinație între ce știi că știi, ce știi că nu știi și mai ales, ce nici nu știi că nu știi.

Ei bine, ce știi că știi este punctul de plecare și este recomandat să începi o afacere de la cunoștințele pe care le ai, din domeniul în care te simți familiar. Oricum vei învăța mai multe pe parcursul evoluției tale.

Ce știi că nu știi, se rezolvă prin delegare, prin găsirea angajaților și a partenerilor potriviți, utilizând tehnici de Leadership.


Antreprenoriatul și ce știi că nu știi


Ce nu știi că nu știi… vei afla fie prin proactivitate, prin testarea de piață și a limitelor proprii și ale produsului/serviciului tău, fie în modul dureros, prin eșec (acea lecție pe care la un moment dat toți antreprenorii de succes o primesc).

Indiferent dacă ideea de afaceri prinde contur și ajunge să aibă succes sau nu, antreprenoriatul este un proces transformațional al inițiatorului.

Antreprenoriatul înseamnă a realiza un puzzle (despre care nu se știe precis cât de mare va fi, câte piese are și cum va arăta efectiv, decât atunci când este gata). Ce știi este că acest puzzle va avea un efect asupra ta, a celor din jur și a societății.

Iar piesele acestuia sunt:

  • viziunea, ”de ce”-ul tău pentru a schimba lumea;

  • echilibrul personal, esențial în momentele de cumpănă;

  • calea mai mult sau mai puțin sinuoasă, fără a pierde din vedere marele premiu;

  • planul concret de punere în aplicare, cu date, cifre și informații din diverse perspective;

  • echipa aleasă pentru a te duce mai departe ideea, pentru că nu le poți face pe toate singur(ă);

  • calitățile de lider, necesare ca fiecare membru și/sau partener să aducă plus valoare în rolul său;

  • disciplina, în a respecta planul până la capăt;

  • perseverența, pentru a nu renunța când dai de greu (iminent)

Bazele antreprenoriatului


Iar pentru a reuși să compui acest puzzle, bazele antreprenoriatului sunt:

  • Relația cu timpul tău, un bun Management al timpului, pentru a-ți delimita prioritățile și a știi cum să le urmezi în fiecare zi, săptămână, lună, an;

  • Relația cu ceilalți, prin Leadership, acel instrument duce armonia din interiorul tău în mediul în care îți desfășori viața;

  • Relația cu banii, printr-un bun Management al banilor, să știi ce urmărești, care sunt scopurile tale și să poți urma pașii corecți pentru atingerea obiectivelor financiare proprii.

Antreprenoriatul nu este despre afaceri, este despre oameni


Antreprenoriatul începe cu omul/oamenii cu ideea…, continua cu echipa ce duce la îndeplinire planul și ajunge la clienți, care utilizează bunul sau ideea. Apoi ciclul se reia, tot cu oameni, pentru că este vorba tot despre oameni.

La fel de adevărat este că, antreprenoriatul de astăzi se bazează (sau ar avea nevoie) pe tehnologie, pe revoluția digitală care a schimbat vieți, modele de afaceri și paradigme.

Mici, medii sau mari, afacerile au nevoie de digitalizare, pentru o dezvoltare de durată, pentru a-și îndeplini misiunea pentru care au fost fondate.


Antreprenoriatul, agilitatea și digitalizarea


Competiția dintre om și tehnologie, în dorința de a le îmbina pentru mult doritul succes în afaceri, poate naște conflicte interioare și exterioare, pe care fără pilonii antreprenoriatului, enumerați mai sus, nu suntem capabili să le evităm și/sau stingem. Din acest motiv afacerile mor.

De cele mai multe ori este cazul afacerilor născute din dorința de a fugi de ceva. Fără să fie obligatoriu o rețetă a insuccesului, aceste afaceri cresc până la un anumit nivel și se sting dacă antreprenorul nu își dezvoltă propriile abilități pe mai departe (fie nu folosesc suficient tehnologia, fie o folosesc exagerat, uită de oamenii din jurul afacerii).


Iar afacerile ce reușesc să utilizeze tehnologia pentru un plus de valoare adus comunității din care fac parte, fără să uite de oameni, pot ajunge chiar și unicorni.


Ce sunt unicornii?


Unicornii sunt acele companii la care mulți antreprenori visează și puțini ajung.

Din companiile de venture capital fondate în anii 2000, doar 0,07% au ajuns la cifra de 1 miliard de dolari, ceea ce le califică drept companii unicorn. Sunt cunoscute peste 800 de afaceri care au atins acest prag la nivel internațional, din care totuși 80 de astfel de companii începând cu 2010, fără precedent în istoria omenirii. Această oportunitate se datorează desigur tehnologiei. (sursa: https://www.investopedia.com/terms/u/unicorn.asp)


Afacerile se pot naște din durere, cu durere


Cumva punctul de plecare este o neîmplinire, o nemulțumire, la un moment dat, a antreprenorului. Viziunea sa este de a schimba lumea, de a o transforma conform cu realitatea sa, cu normalul său. Produsele și serviciile create devin astfel instrumente pentru această nouă paradigmă. Iar dacă acestea răspund nevoii identificate corect, își vor găsi adepții.

Antreprenorul identifică nevoia și modalitatea prin care aceasta poate fi îndeplinită. O vede în el și vede cum este acceptată de primii adepți.

Suferința este însă opțională. Nu consider antreprenoriat acel proces ce are la bază o suferință continuă a antreprenorului și a oamenilor implicați în afacere, acea epuizare continuă pentru că nu știi (încă) cum să te oprești.


Antreprenoriatul ca răspuns la nevoi. Nevoile există, nu sunt create


Știu că este ”la modă” ideea de a spune că unele companii, giganții lumii creează nevoi noi pentru a-și vinde bunurile și serviciile. Ați auzit de producătorul de telefoane care au creat nevoia de smartphone?

Vă reamintesc însă că piramida lui Maslow a rămas aceeași, din 1970 (când a fost revizuită de autorul însuși varianta publicată inițial în 1954), aceasta nu a suferit extensii cu tipuri noi de telefoane sau alt fel de servicii.

Ce fac marile companii, cele care dezvoltă bunuri și servicii ce ne schimbă viața, în ritm accelerat chiar, este să răspundă altfel nevoilor noastre, într-un mod în care nu s-a mai gândit nimeni până atunci.

Tehnologia este precum un cuțit. Poate fi instrument, poate fi armă. Poate informa și poate manipula. Depinde de ce mâini și minți o dezvoltă. La fel și antreprenoriatul.


Mentalitatea de antreprenor, întâi de toate



Sunt multe cursuri de antreprenoriat, programe pentru startup-uri, incubatoare de afaceri, platforme pentru strângerea de fonduri necesare începutului în afaceri.

Avem acces la acestea, din țară și străinătate, cu mult mai multă ușurință decât în trecut. Lumea fierbe (în sens bun) de idei și soluții, nevoile pot fi explorate și rezolvate prin metode diferite, din ce în ce mai diferite. Și mai inedite. Bineînțeles că fiecare dintre noi, cei ce simțim chemarea antreprenoriatului, poate să își aducă propria contribuție la scrierea istoriei, cea a antreprenoriatului și, de ce nu, a omenirii.

Cele de mai sus nu sunt cuvinte mari, pentru că antreprenoriatul autentic nu vine din ego, este pur și simplu o altă realitate pe care vă invit să o luați în considerare. Iar în parcursul vostru antreprenorial ar fi bine să plece de la setarea mentalității, singura modalitate de a reuși, din ceea ce cunosc în lumea largă.



56 views0 comments