Ce te relaxează nu costă (sau costă foarte puțin)

Utilizarea principiilor managementul timpului înseamnă să incluzi în viața de zi cu zi activități care relaxează, care aduc o stare de bine profundă, resimțită până în ultima celulă a corpului tău.

Noi toți resimțim stresul la un nivel sau altul, suntem mai mult sau mai puțin conștienți de modalitatea în care acesta ne afectează și ne conduce viața, de modalitatea în care avem un răspuns adecvat la acesta. Anterior am scris un articol pe această temă, Tu cum știi cât de stresat ești?, pe care îl poți (re)citi pentru a putea identifica mai ușor stadiile stresului și ce poți face pentru a-l combate.




Reacționăm diferit la stres


În primul și în primul rând factorii de stres sunt diferiți de la o persoană la alta. Ce mă stresează pe mine nu are niciun impact asupra cuiva din apropierea mea și invers. Este vorba atât despre lucruri mărunte cât și majore. De exemplu, pentru mine să fiu nevoită să mă deplasez prin frig este cât se poate de stresant. Pentru alte persoane poate fi normal, fără nicio importanță sau poate chiar plăcut.

Important este să ne cunoaștem pe noi înșine, să înțelegem ce ne produce stres, respectiv plăcere și să luăm decizii (uneori îndrăznețe) pentru a combate efectele pe care expunerea permanentă la factorii de stres o poate avea.

Cu o bună organizare a timpului, sunt activități pe care le putem elimina, chiar dacă vom întâmpina rezistență din partea celor apropiați (care uneori vor să ne impună normalul lor). Sunt alte activități care ne produc stres și la care nu putem total renunța, însă putem găsi modalități prin care să reducem presiunea acestora asupra noastră. De exemplu, dacă suntem stresați de trafic, printre soluțiile posibile se numără: ne mutăm mai aproape de birou, schimbăm job-ul să nu mai străbatem orașul în fiecare zi, găsim un alt domeniu de activitate și nu mai avem nevoie să ne deplasăm permanent. Aș menționa că luarea unei astfel de decizii poate constitui în sine un factor de stres, dacă procesul decizional obișnuit este unul complicat pentru tine și familia ta.


Reacții la factorii de stres


Iar printre reacțiile posibile la factorii de stres se enumeră:

  • acceptarea acestuia (de către cei care consideră că altfel nu se poate!) cu consecințe dramatice asupra stării de bine și sănătate în cazul stresului în formă continuă;

  • declanșarea emoțiilor puternice (furie, tristețe, anxietate etc.) pe care avem nevoie să le înțelegem și să ne distanțăm de acestea fără însă a le nega;

  • să îți păstrezi calmul, să folosești stăpânirea de sine (dobândită prin lucru cu tine însuți), să reușești să stăpânești modalitatea în care reacționezi. O resursă bibliografică pe care o recomand este De ce fac asta? Mecanismele psihice de apărare și căile ascunse prin care ne schimba viata - Joseph Burgo


Cât costă să ne relaxăm?


Evident că nimeni nu poate să reacționeze cu calm în orice situație din viață, să facă față stresului de orice natură ar fi acesta. Chiar dacă lucrăm cu noi înșine și facem progrese în ceea ce privește reacția noastră la apariția factorilor de stres, cu toții avem ”butoane” care o dată apăsate, stresul și efectele acestuia își fac simțită prezența. Așa că avem nevoie de relaxare și ne gestionăm timpul în așa fel încât să ne relaxăm.

În timpurile contemporane, noi, oamenii, avem tendința de pica în capcana multiplelor tentații care aparent relaxează și care ne sunt prezentate ca modalități prin care scăpăm de stres.

Din această categorie fac parte (și îmi asum oprobriul public!): activitățile sportive intense, vacanțele, vitaminele și suplimentele alimentare, concertele și petrecerile, dulciurile și alimentele cu grăsimi, alcoolul, hobby-urile costisitoare, ieșitul la film, shoppingul compulsiv etc.

Departe de mine a opri pe cineva din astfel de activități, distracțiile au rolul lor bine definit în viața noastră. Ce vreau să transmit este că cele de mai sus, pe de o parte, nu relaxează și, pe de altă parte generează dopamina (hormonul dependenței), ceea ce conduce la excese, la dorința de a ”consuma” mai mult, ceea ce produce și mai mult stres.

Vestea bună este că avem modalități prin care să ne relaxăm, să recăpătăm echilibrul psihic și fizic.

Vestea și mai bună este că activitățile care relaxează cu adevărat, nu costă (sau costă foarte puțin).


Ce ne relaxează nu costă (sau costă foarte puțin)


Dacă faci parte din categoria celor care ”se relaxează” prin intermediul activităților de mai sus sau similare și totuși ai citit până aici înseamnă că tot resimți presiunea stresului asupra vieții tale.

Așa că, ce ai spune să încerci activități noi prin care să te relaxezi în adevăratul sens al cuvântului?

Scuza costului nu există pentru că…

Nu costă nimic să:

  • te plimbi în ritm alert, în natură (într-un parc din apropiere). Nu ai nevoie de abonament la sală, de echipamente scumpe etc.

  • să petreci 10 minute pe zi cu tine însuți/însăți (într-un interval de timp stabilit cu rigurozitate), fără să sari peste acest moment indiferent de presiunile din exterior;

  • să meditezi. Ai nevoie de cineva, un video, un articol sau o carte care să te învețe cum să procedezi. Apoi de perseverență pentru a o pune în practică și a beneficia pe deplin de acest exercițiu.

  • să practici vizualizarea, acea modalitate prin care îți proiectezi succesul și te motivezi în a acționa, pas cu pas, pentru a-l atinge.

  • să renunți la persoanele toxice din viața ta, cele care îți fură energia cu negativismul lor. În schimb poți folosi gândirea pozitivă ca pe un instrument de creștere a stării de bine permanente.

Costă destul de puțin să:

  • să citești ceva care îți deschide noi orizonturi. Cărțile nu sunt foarte scumpe comparativ cu alte bunuri, în plus, poți identifica prieteni cu care să faci schimb de cărți. Poți constitui un fel de club de lectură cu multiple beneficii pentru toată lumea.

  • să investești într-un curs de Managementul timpului pentru a putea include astfel de activități în programul tău ocupat.

  • mănânci sănătos, să ai grijă de corpul tău și de menținerea stării de sănătate (prevenția este infinit mai ieftină decât tratarea bolilor).


Invitația mea către tine este de a experimenta lucruri noi, de a te bucura de călătoria spre a te descoperi, de a analiza cum te-ai schimbat și transformat pe parcursul acestui drum prin care îți organizezi timpul și viața, în funcție de stadiul de conștientizare în care te afli.





6 views0 comments

Recent Posts

See All