top of page

Comunicarea în luna sărbătorilor de iarnă

A început (în forță) atât de așteptata lună a sărbătorilor de iarnă. Nu știu cum este pentru voi însă mie mi se pare, în fiecare an, că în această lună timpul se comprimă. Vrem să facem atât de multe, afacerile încă clocotesc (este perioadă de raportări, de pregătit noul an), ne facem planuri pentru a ne vedea cu prieteni și rude pentru care nu prea am avut timp, suntem preocupați de cadouri, facem planuri de vacanță și multe altele.

Atât pe plan profesional, cât și personal suntem extrem de aglomerați și preocupați. Iar atunci când timpul se contractă, mai avem oare resursele fizice și emoționale necesare pentru a ne asigura că am înțeles, respectiv că am transmis tot ceea ce ne-am propus?


Pentru mine această perioadă a venit cu foarte multe anulări și reprogramări de întâlniri de afaceri și sesiuni de consultanță. Aproape că nu am activitate în agendă care să nu fi fost modificată într-un fel sau altul. Pe plan personal, după foarte mulți ani petrecuți în producție publicitară (unde am ”consumat” intensiv toate formele de publicitate legate de Moș Crăciun, brazi, cadouri etc.), toată efervescența din jurul meu legată de venirea Crăciunului și a anului nou mă lasă rece. Mă întreb serios dacă nu am devenit un fel de Grinch, imună la reni, beculețe, brazi, cozonaci și alte asemenea.

Cert este că toate acestea nu îmi comunică nimic în momentul de față.

Ceea ce îmi lasă timp, printre altele, pentru a fi atentă la cum comunicăm, verbal și non-verbal într-o lună plină, în care încercăm (probabil) și reușim să fim mai buni cu noi înșine și cu ceilalți.


Are comunicarea de suferit în luna decembrie?

Fiecare dintre noi (chiar și auto-declarații Grinch) are o imagine despre cum să arate sărbătorile, mesele de sărbători, petrecerile și galele de Crăciun corporate, despre cum să petreacă cât mai mult timp cu cei dragi, despre cum să transmită cât mai autentic recunoștința față de partenerii de afaceri. Intrăm așadar pe pilot automat încercând să facem cât mai multe, comunicăm cu ceilalți despre ce ne dorim. Doar că fiind în grabă, uneori omitem să transmitem sau să recepționăm detalii și eșuăm parțial sau total în a armoniza programul, așteptările și acțiunile pe care le avem de făcut. Imaginile diferite despre cum arată sărbătorile pentru angajați și angajatori, membrii unei familii, parteneri de afaceri și prieteni și omisiunea de a le sincroniza, de a face compromisuri asumate, pot duce la presiune, oboseală și chiar conflicte.


Îți propun un moment de reflecție, în care să te întrebi dacă în ultima perioadă ai reușit să comunici mai bine sau mai puțin bine decât în general, dacă ai fost mai nervos și agitat sau mai calm și binevoitor, mai îngăduitor cu tine și toți ceilalți.


Poate că decembrie ar putea fi luna în care să lăsăm empatia să își facă simțită prezența, să îi înțelegem pe ceilalți care poate vor altceva decât noi, care au alte repere și valori. Până la urmă, atâta timp cât ști cine ești (dincolo de profesie, funcții și succesul măsurat prin standardele societății), vei ajunge să petreci sărbătorile cu cei care ți se aseamănă și într-un mod care ți se potrivește.


Mi se pare cel mai frumos cadou pe care ni-l putem face și pe care îl putem dărui, acela de a comunica autentic, deschis și asumat, de a lăsa deoparte orgoliile și poveștile de succes (așa cum este reflectat în social media) pentru a face loc iubirii și compasiunii.


Comunicarea în mediul profesional și în cel personal, în luna sărbătorilor de iarnă, are posibilitatea să renască, dacă ai deschiderea și abilitățile necesare pentru a face acest.


Ce părere ai despre acest lucru?


3 views0 comments
bottom of page