Experiența de antreprenor într-o lume volatilă


Dacă ești antreprenor, te întrebi probabil destul de des cum să îți organizezi timpul pentru a răspunde provocărilor din lumea în continuă mișcare în care îți desfășori activitatea.


Ești de acord că anormalul a devenit și mai normal decât normalul? Volatilitatea în afaceri este resimțită din ce în ce mai pregnant. Aceasta poate fi o provocare, dar reprezintă o reală sursă de creștere pentru antreprenori și afacerile lor. Mai multe despre megatendințele din afaceri, printre care se numără și volatilitatea, am scris articolul Cum arată viitorul în afaceri.



Antreprenorul are nevoie de informații

Schimbări datorate tehnologiilor noi, modificări de comportament și redefinirea priorităților sunt parte din ADN-ul uman. Cu toate acestea, până acum ritmul de adaptare la acestea a oferit oamenilor (celor mai mulți dintre aceștia) posibilitatea de a calibra afacerile, de a face modificări pentru a merge mai departe. Falimente răsunătoare și crize profunde au fost și până acum, schimbări de paradigmă s-au tot întâmplat în istoria economiei mondiale. Antreprenori și corporații s-au reinventat și au luat locul afacerilor clasice până la momentul respectiv. Acum totul se desfășoară mult mai rapid și nu (mai) este timp pentru decizii calculate și adaptare în ritm lent.


Epoca prezentă abundă de informații, iar nevoia de a le selecta pe cele autentice și valoroase, pe cele pe care le poți folosi în propriul beneficiu este reală și în creștere.

Cum îți gestionezi timpul pentru a afla lucrurile de care chiar ai nevoie, fără să te scufunzi în oceanul de informații care nu îți folosesc? Sau care nici măcar nu sunt adevărate?


Propunerea mea este să aloci un număr de minute/ore zilnic pentru a te documenta. Ca să știi când și cum să programezi acest timp, un curs de Managementul timpului îți poate folosi. Dacă te concentrezi pe căutarea de informații relevante pentru tine beneficieze de informațiile de care ”ai nevoie” cu adevărat. Reușești, cu răbdare, să găsești surse de informații potrivite ție și afacerii tale. Aceasta nu înseamnă să nu îți fie teamă că pierzi ceva dacă nu te uiți la toate știrile, zi de zi. Ce ai de aflat vei afla oricum.


Realizează propriul puzzle-ul tău din informațiile pe care le ai

Pasul următor este să folosești informațiile pe care le-ai cules din piață care îți oferă date despre volatilitatea mediului de afaceri de la nivel mondial. Încearcă să nu te lași purtat de val și să mergi în direcția în care merg toți ceilalți. Dacă ai face acest lucru, posibil să ai succes pe termen scurt, să faci progrese, dar acestea nu vor fi constante și nu vor susține creșterea de durată a ta și a afacerii tale.

Creează un puzzle unic, al tău și numai ai tău din multitudinea de informații pe care le absorbi. Acesta îți conturează viitorul și va fi imaginea afacerii tale proiectată în viitor. Tot ce ne amenință ne aduce o oportunitate uriașă spre un tip de progres la care altfel nu am putea ajunge. Știi ce este mai rău decât să pierzi asumându-ți riscul de a ieși din turmă? Să nu faci nimic și să te zbați în nesiguranță până ce afacerea ta dispare pentru că altcineva a satisfăcut într-un alt mod nevoile clienților tăi.


Alocă timp pentru a fi diferit!

A trecut (demult) vremea în care gândeam la fel și ne era teamă de decizii îndrăznețe. Sau dacă pentru tine nu a trecut, poate este timpul să treacă.

Întrebarea ”Ce vor spune ceilalți?” a ucis, la propriu, multe șanse de bunuri și servicii cu totul și cu totul altfel decât cele pe care le consumăm curent. Sau a întârziat mult punerea în aplicarea a unor soluții ingenioase din alt domeniu de activitate.

Cum ar fi să aloci un interval orar săptămânal, pentru o întâlnire cu echipa ta, pentru a vă gândi la ce puteți adapta din mediul înconjurător, din viața de zi cu zi sau din alte afaceri din domenii diferite pentru o altfel de soluție la o problemă pe care o conștientizezi sau nu?

Cu o bună gestionarea a timpului acest lucru este posibil.


Volatilitatea este cea care determină creșterea în adevăratul sens al cuvântului

Deși am ales calea antreprenoriatului, nu ne plac schimbările, mai ales cele bruște. Ne-am dori să avem previziuni, să ne bazăm pe clienții noștri, pe angajații noștri și pe modelul de afaceri pe care l-am dezvoltat. Și facem lucrul acesta, până când totul se modifică, uneori de brusc de pe o zi pe alta. Pandemia a fost un exemplu. Pentru unii astfel de momente au constituit o oportunitate. De exemplu, unele restaurante au dezvoltat o nouă divizie, cea de catering, care le aduce și în era post pandemie o sursă de venit consistentă. Tot pandemia a modificat percepția oamenilor pentru online, pentru cumpărături online, cursuri online etc. Acestea nu vor dispărea prea curând din portofoliul furnizorilor de servicii, dimpotrivă, vor continua să se dezvolte pe măsura interesului acordat de publicul țintă.


Ceea ce ne-a adus succesul prezent ne va conduce spre eșec!

Condiția pentru succes continuu este să transformăm afacerile și viața în permanență, în modul nostru și în ritmul nostru. Oricât de provocatoare este viața de antreprenor, odată ce ai pornit pe această cale, știi că ai nevoie de a oferi ceva nou și diferit clienților tăi, angajaților tăi. Singura constantă din viața de antreprenor este schimbarea. Așa că fii tu cel care o inițiezi, nu te lăsa surprins de schimbările din jur care oricum apar.

Gestionarea timpului este, din perspectiva mea, calea prin care poți integra deschiderea spre transformarea volatilității în oportunitate în fiecare zi.


28 views0 comments

Recent Posts

See All